Sabtu, Februari 26, 2011

Cara membaca Surah Yassin dgn betul sewaktu seseorang menghadapi Sakaratul Maut

Boleh jadi iktibar untuk kita, pesan kat anak2 bila dah sampai masa kita nanti.. 


Assalammualaikum,
Surau Darussaadah di Keramat Permai telah mengadakan ceramah umum mengenai Isra' Mikraj oleh Ustaz Abdullah Mahmud.

Berikut adalah sedikit sebanyak intipati ceramah yang ingin saya kongsi bersama rakan2 sekalian:-

Menurut Ustaz, masyarakat Melayu telah lama buat salah dalam 'membantu' seseorang mengahdapi sakaratul maut. Menjadi kebiasaan, kita akan mengelilingi orang yang tengah nazak dengan masing2 membaca surah Yasin, dengan bacaan yang tersendiri dan bermacam2 ragam (setengah dengan
tartil, setengah bacaan laju). Perbuatan sebegini akan menjadikan orang yang tengah nazak merasa lebih kelam kabut (kerana menurut ustaz sebelum datangnya kematian, kita 'disibukkan' dengan segala gambaran perbuatan kita di dunia).

Kaedah yang sepatutnya diamalkan ialah:-

i)
Lantik seorang yang bacaan Alquran nya baik (dari segi tajwid) untuk membaca surah Yasin - yang lain2 boleh bersama2 semak.

ii)
Sebaik2 orang yang dilantik itu adalah anak ataupun saudara terdekat yang mempunyai perasaan kasih pada orang yang tengah nazak.

iii)
Merenung wajah orang tengah nazak sebelum surah Yasin dibaca untuk menimbulkan rasa belas kasihan dan mudah2an surah yang dibaca boleh membantu pencabutan nyawa beliau.

iv)
Membaca 3 hingga 4 kalimah Surah Yasin, berhenti, dan menolong (menuntun) beliau untuk melafaz "Laa ila ha illallah".

v)
Kemudian menyambung semula bacaan, baca 3 hingga 4 kalimah, berhenti lagi, dan menolong beliau mengucap "Laa ila haillallah" lagi.

vi)
Diteruskan sehingga lah beliau menghembuskan nafas yang terakhir.

Semoga ini dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita dalam 'membantu' saudara mara atau mak ayah kita dalam menghadapi sakaratul maut. Dan semoga kita mendapat segala rahmat serta hidayah NYA dlm membuat amal kebajikan dengan cara yang betul bukan semata2 melalui ikutan adat. Amiin.

Wassalam.... 



sudi-sudilah klik sini ye..TQ..
 

3 ulasan:

||aLeaSaRa|| berkata...

hye sis!pglmn kite waktu mmlm pertama tido di wad...makcik sebelah nazak.pagi2 buta semua ahli keluarga datang danbacakan yasin,alhamdulillah diorang baca dgn tertib dan ketuanya anak yg mmg pandai tajwid.anak2 makcik tu minta makcik ucap kalimah ALLAH,mak..sebut ALLAH,mak.akhirnya esok pagi makcik meninggal mmg pglmn yg kite tak dpt lupa.....

Ummi Zayda berkata...

ye lah..ada betulnya sume ni..kta yg amek x endah je

ummirayyan berkata...

info yang bagus..
terima kasih kerana sudi berkongsi info..